­

Camerabewaking aangeven & wetgeving

Wanneer u camera's plaatst moet u deze aangeven, vroeger was dit bij de Privacycommissie, met de nieuwe “camerawet” van toepassing sedert 25/5/2018 is dit bij de politie.

Hier kan u meer info vinden betreffende de nieuwe camerawetgeving: https://www.besafe.be/nl/nieuws/wijziging-van-de-camerawetgeving-welke-veranderingen-betekent-dit-voor-jou

De FOD Binnenlandse zaken heeft een nieuwe applicatie gelanceerd voor de aangifte van bewakingscamera’s bij de politiediensten: www.aangiftecamera.be.

Dit aangifteloket is geïntegreerd in dezelfde homepagina als de aangifte voor alarmsystemen (www.registreerjealarm.be). Dezelfde toepassing maakt het dus mogelijk om beide systemen aan te geven.

De registratie is voortaan gratis.

Om toegang te hebben dient men zich te identificeren met de e-ID, burgertoken of beveiligingscode via token of mobiele app (zoals bij het indienen van de belastingsaangifte via tax-on-web).

Het is de verantwoordelijke voor de verwerking (de klant dus) die de bewakingscamera’s moet aangeven. Wij kunnen u uiteraard wel helpen mocht er een probleem zijn.

Als installateur kunnen wij geen aangifte indienen voor een klant.

Eigenaars van bestaande bewakingscamera’s die reeds werden aangegeven bij de Privacycommissie hebben tijd tot 25 mei 2020 om hun aangifte opnieuw te doen via het nieuwe systeem.

Buiten deze aangifte bij de politiediensten zijn er ook nog andere zaken waar rekening moet mee gehouden worden als u medewerkers filmt, ook hier kunnen wij u bij adviseren.

 

Vragen? Bel ons op    053 89 35 22

 

­
Wij gebruiken cookies om deze website te vebeteren. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief beïnvloeden.
Lees meer Ik begrijp het.