Aangifte camerabewaking & wetgeving
Wanneer u camera’s plaatst moet u deze aangeven. Vroeger moest dat bij de Privacycommissie maar sinds 25/5/2018, wanneer de huidige camerawet in werking werd gesteld, gebeurt dat bij de politie.
Hier kan u meer info vinden betreffende de camerawetgeving: https://www.besafe.be/nl/installatie-camerasystemen
De FOD Binnenlandse zaken heeft een applicatie voor de aangifte van bewakingscamera’s bij de politiediensten: www.aangiftecamera.be.
Dat aangifteloket is geïntegreerd in dezelfde homepagina als de aangifte voor alarmsystemen (www.registreerjealarm.be). Die toepassing maakt het dus mogelijk om beide systemen aan te geven.
De registratie is voortaan gratis.
Om toegang te hebben dient men zich te identificeren met de e-ID, itsme, burgertoken of beveiligingscode via token of mobiele app (zoals bij het indienen van de belastingsaangifte via Tax-On-Web).
De verantwoordelijke voor de verwerking (lees: de klant) moet de bewakingscamera’s aangeven. Wij kunnen u uiteraard wel helpen mocht er een probleem optreden.
Als installateur kunnen wij geen aangifte indienen voor een klant.
Eigenaars van bestaande bewakingscamera’s die al aangegeven zijn bij de Privacycommissie hadden tijd tot 25 mei 2020 om hun aangifte opnieuw te doen via het nieuwe systeem.
Buiten deze aangifte bij de politiediensten zijn er ook nog een aantal andere zaken waar er rekening mee gehouden moet worden, bijvoorbeeld wanneer u medewerkers filmt. Ook daarbij kunnen wij u bij adviseren en verder helpen.